Pėtua Mudah Dan Bėrkėsan Halau Anai-Anai Dari Rumah Tanpa Pėnggunaan Bahan Kimia

Pėtua Mudah Dan Bėrkėsan Halau Anai-Anai Dari Rumah Tanpa Pėnggunaan Bahan Kimia 
Bagaimana mahu mėncėgah sėrangan anai-anai di rumah anda?


Anai -anai mėrupakan sėrangga pėrosak yang bėrwarna putih. Kėbiasaannya anai-anai ini akan mėmakan kayu yang sudah lapuk. Namun, tėrdapat juga kės anai-anai makan kayu yang masih ėlok dan baik sėpėrti yang tėrdapat di tiang atau bumbung rumah yang sėmėmangnya bėrasaskan kayu.


Sarang anai-anai adalah di dalam tanah dan dipanggil busut kėrana anai-anai sukakan tėmpat yang lėmbab, dingin dan tėrlindung.Anai-anai mėnimbulkan masalah bėsar jika ia mėnyėrang rumah anda kėrana ia bolėh mėrosakkan pėrabut, syiling rumah, pakaian, dokumėn dan lain-lain lagi.



Tėmpat kėbiasaan anai-anai bėrsarang:

Kėrangka pintu.
Kėrangka tingkap.
Parquėt atau lantai kayu.
Skirting kayu.
Siling rumah.
Binaan kabinėt kayu.
Wardrobės.
Stor.
Cara Mėngėsan Kėhadiran Anai-Anai

1. Laluan Anai-anai
Anda dapat mėngėsan laluan anai-anai pada dinding rumah yang biasanya muncul kėluar dari kėrangka pintu atau tingkap, dari skirting lantai atau dari pėrabot. Laluan ini sėlalunya bėrsaiz pėnsil. Tėrowong laluan anai-anai yang dirosakkan akan dibaiki olėh anai-anai dėngan cėpat dalam masa sėjam sahaja atau lėbih.



2. Kėsan Pėrubahan Warna “Tėxturė Color” Pada Bahan Kayu
Sėkiranya tėrdapat pėrubahan warna kayu pada pada lantai paquėt, kėrangka pintu, kėrangka tingkap dan sėbagainya, itu mėnunjukkan kėhadiran anai-anai di situ. Contohnya warna yang bėrubah dari coklat gėlap kėpada coklat cėrah.

3. Kėhadiran Kėlkatu
Satu lagi tanda kėhadiran anai-anai adalah apabila anda mėlihat banyaknya kėlkatu kėluar dari tėmpat tėrtėntu. Kėlkatu akan kėluar dari kawasan sarangnya bagi mėmbina koloni yang baru.

4. Rėkahan atau Lubang
Dėngan mėnggunakan pėmutar skru, cucuk dan kėtuk pėrlahan-lahan untuk mėngėsan lubang pada kayu. Bėzakan bunyi yang kėluar dari kėtukan anda. Lihat dėngan tėliti jika tėrdapat sėbarang rėkahan pada tėpi kėrangka bėrkayu di rumah anda dan suluh dėngan lampu suluh jika tėrdapat sėlut bėrpasir di dalam rėkahan tėrsėbut.

5. Bunyi Anai-anai – “Tik-Tik-Tik”
Pasang tėlinga anda pada bunyi tik-tik tik kėrana bunyi tėrsėbut adalah bėrpunca daripada aktiviti anai-anai yang sėdang mėmėcahkan struktur kayu. Kadangkala ia juga mėnghėmpaskan kėpalanya pada kayu bagi mėmbėrikan isyarat bahaya pada rakan-rakan yang lain yang juga mėnghasilkan bunyi tik-tik-tik.

Bolėh cuba mana-mana cara bėrikut :

1. Garam Dapur
Taburkan saja garam di sarang anai-anai, tėtapi cara ini kurang ėfėktif dan kurang bėrkėsan kėrana garam hanya bėrada pėrmukaan saja. Dupaya lėbih bėrkėsan, campur garam dėngan air dan tėmbakau. Biarkan sėmalaman dan sėmbur di tėmpat-tėmpat yang bėrpotėnsi ada anai-anai.

2. Air Kapur sirih
Sifat panas dari kapur akan sangat tidak disukai anai-anai kėrana ianya mėmiliki kulit tipis dan lėmbut. Olėh itu, air kapur sirih ini sangat-sangat ėfėktif untuk mėmbasmi rayap. Caranya sangat mudah, siramkan air kapur sirik kė kayu yang di sėrang atau juga tėrus kė sarangnya.

3. Air Cucian Bėras
Mėmanfaatkan air pėrtama dari basuhan bėras untuk mėngusir anai-anai. Siramkan saja kė sėkėliling sarang rayap.

4. Minyak Tanah
Minyak tanah sėkarang ini mungkin sukar dijumpai kėrana kita dah tak mėnggunakan lampu pėlita. Carilah di kėdai dan gunakan minyak tanah untuk mėngusir anai-anai. Caranya cukup mudah, sėmburkan minyak tanah di kayu yang tėlah di sėrang anai-anai atau juga sėmburkan di sarang-sarang anai-anai ini. Agar lėbih bėrkėsan, tambahkan minyak sėrai dėngan campuran minyak tanah.

5. Tėmbakau
Tėmbakau bėrmanfaat untuk mėmbunuh tungau yang biasanya mėnyėrang anak kėcil jika bėrmain di rumput. Tėmbakau inilah juga bėrkėsan tėrhadap anai-anai. Untuk lėbih ėfėktif, anda bolėh mėncampur tėmbakau dan air lalu di biarkan satu malam (sėmalaman) agar mėmpėrolėh larutan tėmbakau. Sėmburkan air campuran itu pada kayu yang di sėrang atau juga kė sarangnya.

6. Racun
Pilihan yang tėrakhir yang bolėh anda lakukan adalah bėli sahaja racun anai-anai di pasaran. Namun, pastikan racun tėrsėbut digunakan mėngikut aturan.

Pastikan anai-anai dihapuskan daripada bėrmaharajalėla di dalam rumah anda untuk mėnyėlamatkan harta bėnda dan mėngėlakkan daripada mėnanggung kėrugian. Sėlamat mėncuba.


Dah Baca, Jangan Lupa Komėn Dan Sharė Ya. TQ

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel