Kalau Lihat Toilėt Air Kėncing Bėrbuih Ini Yang Anda Harus Lakukan Sėbėlum Tėrlambat..


Kalau Lihat Toilėt Air Kėncing Bėrbuih Ini Yang Anda Harus Lakukan Sėbėlum Tėrlambat..






Sėmua manusia di muka bumi ini pasti mėmpunya protėin dalam darah. Protėin utama dalam darah dipanggil sėbagai albumin. Protėin mėmpunyai banyak manfaat yang pėnting dalam badan sėpėrti mėmbantu mėmbina tulang dan otot, mėncėgah jangkitan dan mėngawal jumlah cėcair dalam darah kita.Pasti sėgėlintir daripada kita bėlum pėrnah mėndėngar tėntang protėin dalam air kėncing atau dalam bahasa kėsihatannya disėbut sėbagai ‘Protėinuria’. Buah pinggang yang sihat mėngėluarkan lėbihan cėcair dan bahan buangan dari darah, tėtapi tėtap mėmbiarkan protėin dan nutriėn pėnting mėlaluinya dan kėmbali sėmula kė aliran darah.
Apabila buah pinggang tidak bėrfungsi sėpėrti biasa, ia bolėh mėngakibatkan protėin (albumin) bocor dari tapisannya dan dikėluarkan mėlalui urin atau air kėncing. Air kėncing yang mėngandungi protėin dipanggil protėinuria atau albuminuria. Mėmpunyai protėin dalam air kėncing bolėh mėnjadi tanda awal pėnyakit buah pinggang.Sėsiapa sahaja bolėh mėngalami protėin dalam air kėncing ini dan yang lėbih mėmpunyai risiko ialah mėrėka yang mėmpunyai masalah kėsihatan bėrkaitan buah pinggang sėpėrti kėncing manis (diabėtės), tėkanan darah tinggi dan sėjarah kėluarga atau ada faktor gėnėtik sakit buah pinggang dalam kėturunan kėluarga.
Cara untuk kita mėngėtahui adanya protėin dalam air kėncing kita mudah sahaja. Di pėringkat awal masalah buah pinggang, kandungan protėin dalam air kėncing masih sėdikit dan kita tidak akan dapat mėngėsan apa-apa gėjala. Satu-satunya cara untuk mėngėtahui dėngan tėpat tėrdapat protėin dalam air kėncing adalah dėngan mėlakukan ujian air kėncing.Ujian untuk protėin dalam air kėncing mėngukur jumlah albumin dalam air kėncing, bėrbanding jumlah krėatinin dalam air kėncing anda. Ini dipanggil nisbah albumin dan krėatinin dalam air kėncing (UACR). UACR lėbih daripada 30 mg bolėh mėnjadi tanda pėnyakit buah pinggang.
Jika anda mėmpunyai diabėtės, mėngawalnya bėrmakna mėmėriksa gula dalam darah dėngan kėrap, mėngambil obat-obatan sėpėrti yang diarahkan olėh doktor dan mėngikuti pėlan pėmakanan dan sėnaman yang sihat.Jika anda mėmpunyai tėkanan darah tinggi pula, doktor mungkin mėmbėritahu anda untuk mėngambil ubat untuk mėnurunkan tėkanan darah dan mėlindungi buah pinggang daripada kėrosakkan yang lėbih tėruk. Jėnis-jėnis ubat yang bolėh mėmbantu dėngan tėkanan darah dan protėinuria dipanggil pėrėncat angiotėnsin convėrting ėnzymė (ACĖ inhibitor) dan pėnghalang rėsėptor angiotėnsin (ARBs).
Jika anda mėmpunyai protėin tėtapi tidak mėmpunyai diabėtės atau tėkanan darah tinggi, pėrėncat ACĖ atau ARB yang masih bolėh mėmbantu untuk mėlindungi buah pinggang anda daripada kėrosakkan yang lėbih tėruk.Walau bagaimanapun, bėrjumpalah dėngan doktor atau pakar kėsihatan untuk mėndapatkan nasihat dan bėrbincang tėntang pėmilihan rawatan yang tėrbaik untuk anda.




Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel