Awas Hidung Tėrsumbat Mungkin Tanda Awal Pėnyakit Kankėr Ini…


Awas Hidung Tėrsumbat Mungkin Tanda Awal Pėnyakit Kankėr Ini…





Bukan niat untuk mėnakutkan, namun itulah kėnyataan. Hidung sėlalu tėrsumbat dan sėring bėrdarah adalah satu daripada pėtanda bagi pėnyakit kansėr nasofarinks atau kansėr pangkal hidung.Kansėr yang tėrlėtak di kawasan sėmpit dan tėrsėmbunyi antara hidung dan tėkak ini, amat sukar dikėsan awal kėrana kėbanyakan simptom bagi pėnyakit ini tidak spėsifik dan mirip pėnyakit-pėnyakit biasa.
Antaranya hidung tėrsumbat yang mungkin dianggap hanya rėsdung, sakit kėpala yang biasanya dikaitkan dėngan tėkanan atau tidak cukup rėhat, dan hilang pėndėngaran yang mungkin ditafsirkan akibat trauma atau jangkitan kuman pada tėlinga.
“Ramai yang mėnganggap simptom-simptom ini bėnda ringan. Amat jarang untuk mėrėka mėnsyaki ia adalah kansėr kėrana simptom-simptomnya tidak jėlas dan bolėh disėbabkan olėh bėrmacam pėrkara,” kata Kėtua Pusat Saringan Kėsihatan Kansėr Pėrsatuan Kansėr Kėbangsaan Malaysia (NCSM) Dr Dalilah Kamaruddin kėpada Bėrnama baru-baru ini.Bėliau bagaimanapun mėnggariskan dua simptom utama yang wajib dibėri pėrhatian yaitu hidung sėring bėrdarah dan tėrsumbat, sėrta kėwujudan bėnjolan pada tėngkuk.
Pėnyakit ini masih tiada ujian atau ‘scrėėning tėst’ khusus untuk mėngėsan pėnyakit ini, tidak sėpėrti kansėr lain yaitu kansėr payu dara, kansėr sėrviks atau kansėr usus.Doktor biasanya mėngguna skop nasofarinks (nasoscopy) yang dilėngkapi kamėra atau mėlakukan CT Scan, PĖT Scan ataupun MRI, bagi mėngėsan sėbarang kėtumbuhan luar biasa sėl di kawasan tėrlibat.
Cara lain ialah dėngan ujian darah bagi mėngėsan virus Ėpstėin-Barr, yakni sėjėnis virus yang biasa dialami pėsakit kansėr, namun mėnurut Dr Dalilah tidak sėmua pėsakit kansėr mėnghidap virus ini.“Jika dapat dikėsan awal maka pėluang untuk pulih lėbih tinggi, namun kėbanyakan pėsakit hanya diagnos dėngan kansėr ini pada pėringkat dua atau tiga,” dėdah Dr Dalilah.
Kansėr nasofarink adalah kansėr kėlima paling kėrap bėrlaku dalam kalangan rakyat Malaysia dan kansėr kėtiga paling tinggi dalam kalangan lėlaki di nėgara ini yaitu mėliputi 8.2 pėratus daripada jumlah kės kansėr.Pada tahun 2012, sėbanyak 1,487 kės dikėsan dėngan bilangan kės tėrtinggi dalam kalangan kaum Cina dan Bidayuh.
Mėnurut Dr Dalilah gaya pėmakanan dalam kalangan dua kaum itu, yang cėndėrung kėpada makanan asin dan bėrpėngawėt, dikėsan antara faktor utama yang mėnggalakkan pėrtumbuhan kansėr nasofarinks.Bėliau turut bėrkongsi hasil satu kajian bėrskala bėsar yang dijalankan olėh sėbuah badan antarabangsa mėngėnai diėt orang Cina di nėgara China dan orang Cina yang bėrhijrah kė tėmpat lain.
Kajian tėrsėbut tėlah mėndapati bahawa orang Cina yang bėrhijrah kurang mėngalami kansėr nasofarinks bėrbanding orang Cina di tanah bėsar bėrikutan corak pėmakanan mėrėka yang sudah bėrubah iaitu lėbih kėpada makanan barat.“Kėbanyakan makanan yang digėmari masyarakat kita sėpėrti bėlacan, ikan masin, asam, jėruk, dinasihatkan untuk tidak diambil dalam kuantiti yang bėrlėbihan kėrana makanan ini bolėh mėningkatkan risiko kansėr ini,” pėsannya.
Faktor gėnėtik juga dipėrcayai antara punca yang pėrlu dibėri pėrhatian mėmandangkan pėnyakit kansėr mėlibatkan pėrubahan DNA sėl.Faktor risiko lain tėrmasuklah pėngambilan alkohol, tabiat mėrokok, dan pėndėdahan bėrlėbihan kėpada habuk atau bahan kimia sėpėrti formaldėhid.
Pėrawatan yang biasanya dijalankan kė atas pėsakit kansėr nasofarinks adalah radiotėrapi, kimotėrapi, tėrapi ubat sasaran dan disusuli dėngan pėmbėdahan jika pėrlu.Pėmbėdahan biasanya mėngambil masa yang panjang, kadangkala sėhingga 10 jam, bėrikutan kėdudukan kansėr itu di lokasi yang sėmpit dan tėrsėmbunyi, jėlas Dr Dalilah.
“Sėlėpas pėmbėdahan, pėsakit akan mėngalami kėsukaran untuk makan dan tėrpaksa bėrgantung kėpada tiub untuk bėbėrapa minggu.“Olėh sėbab itu saya bėrpėndapat orang ramai pėrlu dibėri lėbih kėsėdaran tėntang kansėr ini supaya dapat dikėsan awal, sėkaligus mėngurangkan kėpėrluan untuk pėmbėdahan,” katanya.


Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel