Ruginya Sekali apabila Kita Tidak Pernah Sholat Dhuha Walaupun Sekali, Ini Kelebihannya


Ruginya Sekali apabila Kita Tidak Pernah Sholat Dhuha Walaupun Sekali, Ini Kelebihannya
diantara ibadah sunat yg diajarkan dan jua jadi amalan rasulullah saw seseorang diri yakni sembahyang sunat dhuha.

Walaupun beliau adalah solat sunat, tetapi sangat rugi bila tidak sempat menunaikan sholat dhuha ini meski sekali seumur hayati.

Solat dhuha merupakan solat sunat yang dicoba sehabis terbit matahari sampai menjelang masuk saat dzuhur. Solat ini afdhalnya dicoba dalam waktu pagi hari kala surya lagi naik.

Trik menunaikannya juga merupakan sama serupa solat sunat yg lain iaitu 2 rakaat satu salam. Boleh juga dikerjakan 4 rakaat, 6 rakaat & pula lapan rakaat.

Bagi sebahagian ulama, jumlah rakaatnya nir terbatas & juga nir masih ada dalil yang menghalangi jumlah rakaat secara tertentu sebagaimana suatu hadis yg diriwayatkan sang ‘aisyah bermaksud:

“merupakan nabi saw bersembahyang dhuha 4 rakaat dan juga menambahnya seberapa yang dikehendakinya” (hadis riwayat ahmad, muslim & jua ibnu majah)

poly hadis yang menyarankan sholat dhuha dan jua melaporkan keutamaannya.

1. Sholat sunhah yang amat dianjurkan
galat satu hadits yg menyarankan buat sholat dhuha yakni dalam riwayat abu hurairah yang artinnya bagaikan berikut:

“kekasihku rasulullah saw sudah berwasiat kepadakau tiga perkara, saya nir meninggalkannya, iaitu; izin aku  tidak tidur melainkan sesudah mengerjakan witir, & pula izin aku  nir meninggalkan dua rakaat sembahyang dhuha kerana beliau merupakan sunat awwabin, & jua berpuasa tiga hari daripada masing – masing bulan” (hadis riwayat al – bukhari dan pula muslim)

dua. Dimurahkan rezeki & jua dijauhkan menurut kemiskinan
terdapat pula kelebihan sembahyang dhuha itu sepertimana pada dalam buku “an – nurain”, sabda rasulullah saw yang artinya:
Ruginya Sekali apabila Kita Tidak Pernah Sholat Dhuha Walaupun Sekali, Ini Kelebihannya



“2 rakaat dhuha menarik rezeki dan jua menolak kepapaan”

tiga. Pengganti ‘sedekah’
pada riwayat yang lain, rasulullah saw sempat bersabda yang maksudnya:

“pada masing – masing pagi, lazimkanlah atas masing – masing ruas anggota seseorang kalian bersedekah; masing – masing tahlil satu sedekah, masing – masing takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, & juga cukuplah (bagaikan ubah) yang demikian itu menggunakan mengerjakan dua rakaat sembahyang dhuha” (hadis riwayat al – bukhari dan juga muslim)

4. Diampuni dosa kita
pada satu riwayat yang lain, rasulullah saw bersabda yang ialah:

“barangsiapa yang melindungi sembahyang dhuhanya, nescaya diampuni allah menurutnya saya semua dosanya meski serupa buih pada lautan” (riwayat ibnu majah dan juga at – tirmidzi)

betul – betul poly kelebihan menunaikan solat dhuha ni. Marilah kita bersama merebut ganjaran yg dikasih ini.

Mudah – mudahan ini bermanfaat.

( asal: islamituindah. Us )

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel