Benarkah Roh yg Kembali pada Bulan Ramadhan

Benarkah Roh yg Kembali pada Bulan Ramadhan

Jika datang bulan Ramadhan, semua roh berkumpul pada Luh Mahfuz memohon pada Allah S.W.T buat balik  ke bumi.

Ada roh yg dibenarkan pergi ke bumi & terdapat yg tidak dibenarkan.

Roh yg dibenarkan pergi merupakan kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka.

Manakala roh-roh yg tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus pada penjara pada Luh Mahfuz.

Jika roh dibenarkan pergi, perkara pertama yang mereka lakukan merupakan pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka.

Kemudian mereka akan pulang ke tempat tinggal   anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka & ke rumah orang yang mendoakan mereka menggunakan asa orang yg mereka lawati itu memberi hadiah buat bekalan mereka.

Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri.

Pada waktu ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal pada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz menggunakan bekalan yg diberikan oleh mereka2 yg masih hayati.

Di sini diberitahu pesan tersirat adanya alam kubur.

Alam kubur menunjukan bahawa Allah itu Maha Penyayang.

Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup.
Benarkah Roh yg Kembali pada Bulan RamadhanAlangkah bahagianya jika seseorang yg sudah tewas global masih mendapat bekalan berdasarkan orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yg kita sayang, yg mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah daripada kita.

Sesungguhnya jika tewas seorang anak adam itu, terputus beliau seluruh hal kecuali tiga kasus iaitu doa anak2 yg soleh, ilmu yang berguna dan sedekah amal jariah.

Sebarkan hal ini kepada seberapa ramai orang terdekat anda, & mintalah mereka untuk melakukan hal yg sama.

Yang jelas bila anda tidak meneruskan hal ini, maka anda telah melepaskan kesempatan untuk saling menasihati dalam kebenaran dan beramal soleh.

Jika anda melakukan dengan ikhlas insya Allah anda akan mendapat ganjaran pahala kebaikan.

Sumber: Ustaz Ahmad Nasir

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel