Mohon Di Sebarluaskan !! Begini 7 Cara Mudah Hilangkan Kutu Beras Dalam Seketika Yang Belum Banyak Orang Tahu

Beras yang disimpan melalui langkah yg tak benar atau begitu lama tidaklah sahaja dapat meninggalkan bau hap4k, bahkan dapat terkena kutu!

Menyingkirkan kutu beras satu per satu tidak gampang serta memerlukan kesabaran. Kadang ­kadang masih tetap ada kutu beras yang tersembunyi di sebalik beras sampai saat dimasak, kita masih tetap lagi menjumpai beberapa ekor kutu tersebut di pada nasi.

Memang berang dibuatnya! Silap hari bulan, jalan pintas yang mungkin saja akan kita lakukan
yaitu dengan buang beras yang berkutu dan beli beras yang baru. Tetapi, bila selalu demikian berbuat sedemikian dah jadi satu pembaziran juga. Tak bagus juga, kan.
Ada langkah untuk kita menghindar dan menangani persoalan kutu beras ini, antaranya :

1. Pakai Daun Asam Jawa


Masukan dua atau tiga helai daun asam Jawa yang telah dibikin bersih dan dikeringkan dalam area untuk menyimpan beras. Sesekali bukalah tempat penyimpan beras supaya udaranya tidak terjebak dan beras tak berbau hapak.

2. Faedah Daun Limau Purut

Tiap-tiap 10 kg beras, campur dengan 50g daun limau purut yang sudah di tum'buk. Dengan ini beras anda akan bebas daripada bau hapak.

3. Daun Belimbing Buluh

Taruh beras dengan dua tau tiga helai duan belimbing buluh yang sudah dibersih serta dikeringkan. Daun belimbing buluh bisa dibuktikan efisien untuk menghapuskan kutu beras.

4. Cili Kering

Pakai cili kering. Input dua atau tiga biji cili kering dalam area untuk menyimpan beras. Bau menyengat daripada cili kering it akan mengusir kutu. Janganlah lupa untuk tutup kotak penyimpanan beras itu dengan rapat dan simpan ditempat yang kering dan sejuk. ‘Confirm’ kutu beras tak berani datang!

5. Bawang Putih


Anda dapat menggunakan bawang putih untuk mengusirnya kerana kutu beras tak sukai pada aroma khas bawang putih yang menyengat.

Langkahnya yakni dengan memasukkan bawang putih yang sudah dikupas pada beras yang anda taruh. Tetapi langkah tersebut berisiko akan merosakkan beras kerana k4ndung4n air daripada bawang putih dapat membikinkan beras jadi lembab dan berkulat bila disimpan begitu lama. Sebaiknya, anda taburkan bawang putih yang sudah dihiris dalam beras yang telah diletakkan di dalam talam atau bekas. Cara barusan akan membikinkan kutu beras itu cabut lari’ meninggalkan beras itu.

6. Kulit Kayu Manis

Kecuali bermanfaat menyingkirkan semut, kenyataannya kulit kayu manis juga berupaya mengusir kutu beras.

Langkahnya cukup gampang, input kulit kayu manis dalam manis di
area untuk menyimpan beras. Aroma khasnya itu akan membikinkan kutu­ kutu berasa berasa tak selesa.

7. Jemur Di Tempat Panas

Input beras di dalam sisa yang dapat meninggalkan kesan panas seperti ‘stainless’. Lantas jemur di tempat yang panas, lebih kurang dalam 20 minit. Tutup atasnya dengan sehelai kain putih.

Panas yang ditinggalkan oleh ‘stainless’ akan membikinkan kutu beras itu kepanasan dan akan mencari tempat yang sejuk sampai ia akan menempel pada kain itu. Anda akan saksikan kutu­ kutu beras itu menempel pada kain, lantas buanglah kutu­kutu itu.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel