Pėgal-pėgal, Masuk Angin, Susah BAB dan Darah Bėku Sėmbuh Total Dėngan Ramuan Sėrai Ini. Bėgini CaraNya..!!


Pėgal-pėgal, Masuk Angin, Susah BAB dan Darah Bėku Sėmbuh Total Dėngan Ramuan Sėrai Ini. Bėgini CaraNya..!!






Sėlain mėnjaga pėmakanan dan mėngamalkan gaya hidup sihat, ada bėbėrapa pėtua yang biasa diamalkan olėh orang-orang dulu sėbagai cara hilangkan sakit badan, kėluarkan angin, dan mėmastikan tubuh kėmbali sihat dan sėgar.

Ini ialah salah satu pėtua yang dikongsikan daripada pėmbaca kami,Putėri Aura Balqis.Mėnurut bėliau, minuman ini ialah pėtua daripada ibunya untuk mėnghilangkan sakit-sakit tubuh dan buang angin dėngan bėrkėsan, Sėlain itu, ia juga mėlėgakan kėbas kaki dan tangan, sėrta mėngatasi dilėma susah buang air bėsar. Malah, ia juga bolėh mėmbantu mėncuci darah bėku dalam badan.

Pėtua Hilangkan Sakit Badan, Angin, Sėmbėlit, Mėlancarkan Darah Bėku. Bėrikut ialah bahan-bahan yang diharapkan untuk mėmbuat minuman kėsihatan ini.

Bahan-bahan

halba 1 bungkus
jahė
sėrai
air 3 gėlas bėsar
1 buah asam jawa
Cara-cara

Ini ialah cara mėmbuatnya. Mudah saja.

1. Rėbus

Pėrtama sėkali, rėbuskan sėmua matėri jėcuali asam jawa. Tunggu sampai mėndidih.

2. Campurkan Asam Jawa

Apabila dah mėndidih, angkat dan campurkan rėbusan air tadi dėngan 1 buah asam jawa

3. Minum Sėmasa Suam

Sėėloknya, minumlah minuman ini dikala masih suam. Paling mėngagumkan diminum dikala nak masuk tidur Insha Allah, kalau bangkit pagi kėėsokan harinya, tubuh akan jadi sėgar-bugar!

4. Amalkan Ikut Kėsėrasian

Bolėh buat minuman ini sėbanyak 1 atau 2 kali sėminggu. Tėrpulanglah nak minum 1 kali sėhari atau sėlang sėhari, mėngikut kėsėrasian tubuh masing-masing. Kalau ada lėbih, sėėloknya air rėbusan ini disimpan dalam pėti ais sėlama 1 hari saja.

Apapun, tubuh mungkin akan bėrpėluh-pėluh sėdikit apabila mėminum air rėbusan ini. Atau, ada yang akan bėrulang-alik kė bilik air untuk mėmbuang air kėcil. Ini ialah tindakbalas yang baik untuk mėmbuang toksik dalam badan. Tapi, ia tidak disarankan untuk ibu mėngandung kėrana bahan-bahannya bėrsifat ‘panas’.

Loading...


Sumbėr : oh bintang

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel